Do zadań Działu Pomocy Społecznej należy w szczególności:
- rozpoznawanie i ustalanie potrzeb z zakresu pomocy społecznej w Gminie Tułowice,
- wspomaganie osób i rodzin wymagających pomocy w osiągnięciu możliwie pełnej aktywności społecznej,
- zapobieganie procesowi marginalizacji osób i grup, a także przeciwdziałanie negatywnym zjawiskom w środowisku,
- współdziałanie z osobami, grupami, społecznościami mające na celu rozwijanie u nich zdolności i motywacji do rozwiązywania własnych problemów,
- przyjmowanie indywidualnych zgłoszeń, wniosków o udzielenie pomocy społecznej,
- rozpoznawanie potrzeb osób i rodzin w drodze wywiadu środowiskowego i przedkładanie propozycji w zakresie przyznania świadczeń,
- sporządzanie wymaganej dokumentacji wraz z załącznikami dla celów przyznania świadczeń z pomocy społecznej,
- udzielanie pomocy w postaci poradnictwa,
- współpraca z organizacjami społecznymi, kościołem, stowarzyszeniami, osobami prawnymi w zakresie realizowanej przez nich działalności charytatywnej i pomocy społecznej,
- współdziałanie z placówkami służby zdrowia, lekarzem rodzinnym, pielęgniarką środowiskową,
- analizowanie celowości przyznania i prawidłowości wykorzystania środków przez osoby i rodziny, które otrzymują pomoc,
- wprowadzanie danych osobowych do systemu informatycznego „Pomost,
- przeprowadzanie wywiadów społecznych celem przyznania dodatku mieszkaniowego, świadczeń rodzinnych i do spraw funduszu alimentacyjnego,
- prowadzenie pracy socjalnej,
- sporządzanie kontraktów socjalnych dla celów pomocy społecznej,
- współdziałanie z instytucjami i organizacjami w zakresie pomocy społecznej,
- przygotowywanie projektów decyzji administracyjnych dot. przyznania, odmowy świadczeń z pomocy społecznej,
- sporządzanie list wypłat świadczeń pieniężnych przyznanych osobom uprawnionym,
- prowadzenie ewidencji odwołań od decyzji administracyjnych i przekazywanie akt w tej sprawie do organów odwoławczych,
- prowadzenie ewidencji pomocy świadczonej w naturze i w usługach,
- sporządzanie sprawozdań i analiz w zakresie wykorzystania środków z pomocy społecznej,
- realizacja świadczeń w systemie informatycznym „Pomost”,
- nadzór nad realizacją gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych,
- przygotowywanie akt spraw zakończonych do archiwizacji,
- prowadzenie i realizacja prac społecznie użytecznych,
- praca w przydzielonych rejonach działania,
- realizacja zadań wynikających z ustawy o dodatkach mieszkaniowych,
- realizacja zadań wynikających z ustawy Prawo energetyczne.
- realizacja innych zadań zleconych przez pracodawcę zgodnie z zapisami obowiązujących przepisów prawnych.